En optimerad mässa 2024

Som en av de ledande möbelmässorna i världen är vi måna om att stärka upplevelsen och bjuda in till en än mer dynamisk mässa nästa år. Vi har tagit del av all feedback från våra utställare och vill gärna dela med oss av några av de uppdateringar vi implementerar. Utöver att erbjuda den bästa plattformen för affärsmöjligheter i Skandinavien, är vår målsättning att skapa en stark mässa med ett internationellt perspektiv.

 

– Vi introducerar det nya området New Ventures. Här samlar vi unga varumärken som tidigare inte ställt ut på mässan; en ny generation formgivare som speglar nya tendenser i designbranschen. New Ventures ritas av formgivaren Nick Ross.

– Vi presenterar också den nya utställningsytan Prototypa – Scandinavian Innovators, i samarbete med designstudion Form Us With Love, där både besökare och utställare kan utforska, utbyta kunskap och knyta kontakter med skandinaviska innovatörer i branschen. Ambitionen är att främja framtida samarbeten och föra designbranschen framåt.

– Genom att erbjuda fler platser att äta, mötas och nätverka på skapar vi bättre affärs- och nätverksmöjligheter för alla. På mässan 2024 kommer alla tre hallar att innehålla en designbar i samarbete med en designer och/eller ett designvarumärke. Varje hall kommer även att innehålla en mötes- och en arbetsplats. Designbaren The Surface Club skapas av den experimentella svenska designstudion Lab La Bla och blir en iögonfallande och cirkulär mötesplats – med minigolfbana.

–  Vi kommer att erbjuda ett kvalitativt utbud av utställningar och workshops, inklusive en Guest of Honour-utställning med internationellt kända designstudion Formafantasma på entrétorget. Det underliggande temat för 2024 kretsar kring samtal och sammanhang – och vi skapar ett innehåll som syftar till ett fördjupat kunskapsutbyte för att stärka affärer. 

– SFF Talks program kommer att kureras i samarbete med de internationella medieplattformarna Disegno Journal (UK) och Pin-Up Magazine (USA) för att öka synlighet och räckvidd samt säkra en hög kvalitet till innehållet. Programmet med huvudtalare och paneler kommer att fokusera på kunskapsdelning och nya idéer.

–  Greenhouse har inlett ett samarbete med den amerikanska plattformen Sight Unseen. Utöver ett partnerskap som sträcker sig över hela året kommer Sight Unseen att dela ut ett Best in Show-pris på Greenhouse. Vi fortsätter även med vårt omtyckta mentorskap för att ytterligare lyfta unga talanger och främja nya satsningar. I Greenhouse finner man över 60 fristående designer och designskolor från världens alla hörn, samt utställningen Ung Svensk Form som 2024 ritas av formgivaren Matti Klenell.

–  I februari 2024 organiserar vi tre pressturer med inbjudna journalister, och inleder ett omfattande arkitektprogram och inköpsprogram för att skapa fler affärsmöjligheter för våra utställare.

–  The Nude Edition: Vi utökar vårt område med färdigbyggda montrar av återvunnet material, vilka erbjuder utställare ett hållbart och smidigt sätt att ställa ut. Montrarna i The Nude Edition kommer inför 2024 att finnas tillgängliga i två olika storlekar.

– Vi stärker vårt samarbete med Stockholm Design Lab för att skapa starka annonskampanjer för både nationella och internationella tidningar, tidskrifter och plattformar.

– Med en genomtänkt layout, kurerade placeringar och en bra balans mellan hallarna kommer vi att stärka upplevelsen för både utställare och besökare.

 

Vi är väldigt tacksamma för allt engagemang och all feedback – tillsammans stärker vi Stockholm Furniture Fair som Skandinaviens främsta plattform för affärer.